Vertragingsschade door Brexit
De Brexit zal zeer waarschijnlijk plaatsvinden op 29 maart 2019. Hoewel niemand exact kan voorspellen hoe het zal verlopen, worden door verschillende partijen voorspellingen gedaan. En een van de verwachtingen is dat er – mogelijke grote – vertragingen aan de grens met de UK ontstaan. Als u exporteert naar de UK, wat kunt u daar dan mee? Laten we eerst eens kijken of de angst voor vertragingsschade gegrond is.
‘Brexit-poll’
Eind januari is er in Eindhoven een bijeenkomst gehouden over de Brexit. Op initiatief van KPMG Meijburg & Co, VNO-NCW, FME en NBCC is voor het evenement een onderzoek gehouden. Hieruit komen interessante inzichten en gegevens naar voren. Een van de opmerkelijke zaken is dat zo’n 10% van de ondernemingen nog niet is begonnen met het voorbereiden op de Brexit. Behoort u tot deze groep? Start dan direct en schroom niet om ons te bellen voor hulp of advies.
Vertraging VAN de Brexit
De meeste ondernemers zijn het eens over de verwachte vertraging aan de grens. Maar de premier van het VK en ook partijen als de FME pleiten ervoor om de hele Brexit uit te stellen. Momenteel is daar nog geen duidelijkheid over, dus gaan we uit van een Brexit op 29 maart.
De ondervraagde ondernemers maken zich zorgen over vertraging aan de grens (19%). Daarna volgt administratieve rompslomp (18%) en complexere douaneprocedures (18%). Zo’n één op de tien bedrijven maakt zich zorgen over hogere kosten. Andere zorgen die leven zijn; afwijkende regelgeving, wisselkoersrisico’s en het moeilijker heen en weer reizen van personeel.
De optimisten zijn in de minderheid, slechts 7% ziet kansen en maakt zich verder niet al te veel zorgen.
‘Hope for the best, prepare for the worst’
KPMG Meijburg geeft dit advies. Ofschoon zij verwachten dat onze handelsrelatie de Brexit zal doorstaan, vinden ze dat men de nodige voorbereidingen moet treffen. Ook Anton Valk, voorzitter van de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel sluit zich hierbij aan.
Schade
Goed, we gaan even uit van het slechtste, in dit geval langere wachttijden bij de grens. Wat kunnen we doen?
Een langere wachttijd kan natuurlijk gevolgschade betekenen. Denk aan bedorven of aangetaste goederen, of contractuele boetes. En volgens de geldende voorwaarden en richtlijnen is deze (gevolg)schade uw risiso.
Wat te doen
Ten eerste adviseren wij om na de Brexit bij ons te informeren over de wachttijden. Ten tweede adviseren wij u te kijken naar een uitgebreide goederentransportverzekering.
Goederentransportverzekering
Een goederentransportverzekering dekt in principe alle materiële schade aan de getransporteerde zaken. Gevolgschade, vertragingsschade en marktverlies vallen hier dus buiten. Wat wel precies verzekerd is, staat natuurlijk in de polis. Het dekken van de gevolgschade is in ieder geval een uitbreiding op deze verzekering.
Transportbedrijfsschadeverzekering
De transportbedrijfsschadeverzekering (TBV), is zo’n uitbreiding. Het gaat om de financiële gevolgen van een vertraging of bedrijfsonderbreking. De TBV stelt de verzekeringnemer schadeloos inzake alle onkosten, welke onafhankelijk zijn ten opzichte van de hoeveelheid geproduceerd, namelijk alle vaste kosten welke overblijven gedurende een bedrijfsonderbreking als ook het verlies van winst, omzet of honoraria.
Of alle schade hieronder valt is hiermee de vraag. Het is daarom verstandig uw verkeringsadviseur hierbij te betrekken en om verder advies in te winnen.
Vraag advies
Een eenduidig antwoord op de vragen of u schade zult krijgen door vertraging, en of deze te voorkomen dan wel te verzekeren is, kunnen wij u allemaal niet geven. Wel kunnen wij u waarschuwen en daarmee zorgen dat de eventuele schade en overlast beperkt zal zijn.
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op!
Bronnen: nellestijn.nl, tvm.nl, meijburg.nl