Groot-Brittannië is officieel per 1 januari geen lid meer van de Europese Unie en dat heeft direct consequenties voor de handel met dit land. Welke uitdagingen en problemen geeft dit nu? En nog belangrijker, hoe kun je als organisatie hier goed mee omgaan?
Exporteren
Op dit moment is de belangrijkste bottleneck in ‘UK transport’, de stagnatie aan Britse zijde. Het gevaar schuilt nu dikwijls in het niet tijdig inklaren van zendingen door Britse douanedeclaranten.
Deze problemen hoeven niet te worden veroorzaakt doordat de uitvoer-documenten niet op orde zijn. De werkdruk aan de Britse kant is meestal het probleem. We spreken ook bewust in dit verband niet over een uitdaging. Wij en u kunnen hier namelijk géén invloed op uitoefenen. Wordt uw trailer niet tijdig ingeklaard, dan blijft deze in de haven staan. ‘Too bad’.
En dit kan zelfs zendingen raken die wél tijdig worden ingeklaard. Zitten er meerdere zendingen in een trailer en is er een niet ingeklaard, dan mag de gehele trailer de haven niet uit.
Wij raden u in ieder geval aan om hierover vooraf in gesprek te gaan met de ontvangers van de goederen en om duidelijke afspraken te maken over wie in deze gevallen de rekening van de eventuele kosten en (gevolg)schade gepresenteerd moet krijgen.
Het is hierbij verstandig om vooraf het aandeel van de ontvangende partij te bespreken. Uw afgesproken leveringsvoorwaarden = Incoterms zijn hierbij ook van wezenlijk belang. Afhankelijk van de voorwaarden, moet de ontvanger er namelijk zorg voor dragen dat hij een inklaringsagent heeft aangesteld. De gegevens van deze inklaringsagent zullen wij ook bij boeking reeds aan u vragen. Dit om twee redenen, ten eerste om te zorgen dat e.e.a geregeld is in de UK en ten tweede omdat deze inklaringsagent dan op de dag van vertrek een dispatch bericht krijgt over uw zending, met alle gegevens nodig voor de inklaring. Windhorst kan u overigens bij dergelijke kwesties bijstaan en ook advies geven over de door u te hanteren leveringsvoorwaarden = Incoterms.
Exporteren bomen, planten
Wanneer u kwekerijproducten exporteert, bestaat er naast het genoemde risico van vertraging, een andere uitdaging.
Wat u namelijk als exporteur in ieder geval op orde moet hebben, is een fytosanitair certificaat. Deze worden afgegeven door Naktuinbouw. Bij de meeste producten geldt een inspectieplicht. Zonder het fytosanitaire certificaat komen de goederen de UK niet in, dus u doet er goed aan hierover tijdig informatie in te winnen.
Importeren
De drukte en de chaos bij de Britten is nog sterker merkbaar bij de import van goederen vanuit het VK naar Europa. Het probleem hier is vergelijkbaar, zendingen worden in de UK niet voorzien van de juiste papieren voor export, waardoor ze niet eens kunnen worden getransporteerd naarde EU. Zonder de benodigde uitvoeraangifte kunnen wij het transport niet eens starten.
We zien helaas een flinke stagnatie van de import vanuit het UK naar de EU, die ook deels wordt veroorzaakt omdat veel partijen zich niet durven te ‘branden’ aan het importeren uit de UK.
Licht aan het einde van de tunnel?
Het ligt voor de hand dat de Britten de capaciteit gaan opschalen, en/of de capaciteit efficiënter gaan benutten. Met andere woorden zal het op langere termijn vast goedkomen, maar vooralsnog is het even de ‘fingers crossed’ houden.
Andere of aanvullende vragen?
Wij kunnen u als specialisten in praktische zin helpen met u uw UK transporten en alles wat daarmee samenhangt. Twijfel dus niet en neem contact met ons op als u vragen heeft, of als u uw uitdagingen opgelost wilt hebben.