Er is binnen bedrijven steeds meer data beschikbaar, die gebruikt kan worden om waardevolle informatie te creëren. Deze informatie biedt de kans om uw bedrijfsprocessen te verbeteren en daarmee de financiële positie. Data is het nieuwe goud, wordt wel eens gezegd. Veelal gebruiken bedrijven intern verkregen data en informatie, maar heeft u er ook wel eens bij stilgestaan dat uw leveranciers, klanten en samenwerkingspartners data en daarmee informatie hebben die voor uw bedrijf waardevol kan zijn?
Verschillende systemen bij logistiek dienstverleners
Bedrijven in de logistiek, zoals Windhorst, beschikken over een grote hoeveelheid data uit de operationele processen. Logistieke processen zijn complex, daarom zijn er vaak veel systemen aanwezig om deze complexiteit te ondervangen.
Denk aan transportmanagementsystemen, warehousemanagementsystemen, ERP-systemen, boordcomputers, tachograafsystemen, financiële administraties, emballage administraties etc. Al deze systemen bevatten data en daarmee waardevolle informatie.
Als logistiek dienstverlener heeft deze data en informatie veelal betrekking op onze klanten. Dat maakt de data en informatie niet alleen waardevol voor ons als logistiek dienstverlener zelf, maar juist ook voor onze klanten.
Welke informatie heeft een logistiek dienstverlener voor u?
Uw logistiek dienstverlener kan u voorzien van data, maar ook van informatie. Informatie wordt verkregen uit data door de data te verwerken tot informatie. Voorbeelden van informatie die wij uit onze systemen kunnen halen:
- Het aantal orderregels en colli per klant/adres/type order,
- de leverperformance op order, klant en/of orderregelniveau (besteld vs geleverd),
- het geleverde type pallets/eenheden, hoeveelheden en laadmeters per order, klant, adres etc.,
- voorraadposities in totalen, per productgroep, per artikel, per periode,
- laad- en lostijden per adres, klant, order,
- wachttijden per adres, klant, order,
- leverfrequenties per adres en/of klant,
- gemiddelde grootte van een zending per klant/adres/rit,
- inventory turnover per artikel of groep,
- verwachte tekorten op komende orders.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, er is nog veel meer mogelijk met de data uit onze systemen.
Data geautomatiseerd delen
De data en/of informatie die wij als logistiek dienstverlener hebben, kunnen wij op verschillende manieren met u delen. Veelal kan dit geautomatiseerd in een afgesproken frequentie naar u worden gestuurd in bijvoorbeeld Spatial Data Files, .PDF, .CSV bestanden etc. Wij plaatsen deze bestanden dan automatisch in de afgesproken frequentie op uw FTP of e-mailen de bestanden geautomatiseerd naar de gewenste ontvangers.
Logistieke data gebruiken voor vergroten winst
In onderstaande voorbeelden hopen wij u te inspireren over hoe u met logistieke data uit onze systemen uw omzet of winst kunt vergroten:
- Inzicht in uw leverperformance is van belang voor de klanttevredenheid van uw klanten. Een tevreden klant zal geneigd zijn meer te bestellen en een ontevreden klant zal in de regel juist minder bestellen.
- Voorraad kan beter worden afgestemd op de behoefte. Op welke productgroepen wordt vaak misgegrepen, welke productgroepen hebben een te hoge of juist te lage turnover-time? Is de voorraadpositie optimaal? Hierop kunnen acteren helpt bij het voorkomen van kosten door gemiste omzet, foutvracht en de extra kosten van na-leveringen.
- Waar is mijn emballage naartoe gegaan, van wie heb ik nog wat en hoeveel tegoed? Een goed inzicht in de emballage is belangrijk, daar emballage vaak erg duur is in aanschaf.
- Kan de leverfrequentie voor een specifiek adres worden aangepast voor een hogere zendingdichtheid en daarmee lagere transporttarieven?
- Met welke adressen moeten we in gesprek omdat er structureel sprake is van wachttijden/-kosten?
Naast de bovenstaande genoemde voorbeelden zijn er nog veel meer manieren om logistieke informatie in te zetten om de financiële positie te verbeteren.
Meer weten?
Wellicht is het nodig om te starten met data te verzamelen, of om technische systemen in te richten of in gebruik te nemen om aan uw specifieke wensen te kunnen voldoen. Hoe dan ook werken wij graag met u samen om te kijken of wij uw performance en/of winst verbeterd kan worden met behulp van data. Meer weten? Neem dan contact op met Mark Maaskant.