Als logistiek dienstverlener, klinkt het een beetje gek om de voordelen van Logistiek zelf doen te benoemen. Dit terwijl wij er 100% van overtuigd zijn dat uitbesteden in de meeste gevallen de beste keuze is. Desondanks kunnen er natuurlijk voordelen kleven aan het in-house doen van de logistiek en bovendien kan het passend zijn bij een fase waarin een bedrijf verkeert.
‘Gratis of goedkope arbeid’
Een fase waarin zelf doen passend is, is wellicht de start-up fase. Een bedrijf dat vanuit een kleine locatie wordt gestart en een laag volume aan orders heeft, heeft nog weinig logistiek te managen dus heeft de professionaliteit en de efficiëntie die een logistiek dienstverlener kan halen, geen grote toegevoegde waarde. Hiernaast wordt de eigen tijd dikwijls als ‘gratis’ gezien en wellicht zijn er nog meer helpende handen. Goedkoper dan gratis kan niet, dus waarom zou je uitbesteden?
Hierbij merken we wel op dat voor het zelf doen van logistiek meestal geïnvesteerd moet worden in vaste lasten. Denk aan personeelskosten, een ruimte, materieel, en mogelijk andere middelen. ‘Eigen uren’ zijn natuurlijk zeer waardevol. Zouden deze niet beter geïnvesteerd kunnen worden in het vinden van nieuwe afnemers? Of het vergroten van het aanbod?
Wanneer je toch zou uitbesteden, dan heb je in de regel alleen variabele logistieke kosten en dit kan juist voor start-ups interessant zijn.
Complexiteit
Wanneer je zelf complexe orders verwerkt waarbij verzamelen, inpakken, ompakken e.d. komt kijken, dan ben je geen tijd kwijt aan het uitleggen of inregelen. Bij uitbesteden moet – hoe complex de order ook is, jouw logistieke dienstverlener weten wat er moet gebeuren, en moet de order zeer duidelijk worden aangeleverd. Dit kost uiteraard eenmalig tijd, en het dwingt je om een geölied proces te hebben.
Als je dat eenmaal hebt gedaan, en je besteed de logistiek uit, dan maak je jouw bedrijf schaalbaar. Dus bedrijven die willen investeren in groei, besteden in de regel hun logistiek uit.
Nabijheid
Ervan uitgaande dat het bedrijf een productie-/ assemblagebedrijf is, dan zorgt het hebben van een eigen warehouse, die dichtbij de productiefaciliteit is, voor potentiële snelheid.
De producten kunnen met minuten in het warehouse zijn.
De vraag is of het vervolgens direct op transport kan. Wellicht met een spoed-order maar wanneer dit niet het geval is, biedt dit niet veel meerwaarde ten opzichte van een contract met een logistiek dienstverlener die de goederen op een afgesproken tijd / tijdsslot komt afhalen.
Overzicht
Wanneer je goederen in je eigen warehouse hebt opgeslagen, heb je er snel of direct zicht op en dit geeft het gevoel van overzicht. Een blik op de schappen en je weet of je direct kunt leveren.
Wanneer je warehouse en logistiek uitbesteed, dan kun je overigens met een WMS (warehouse management systeem) ook supersnel zien wat er wel, of niet is. Wij bieden onze klanten zo’n WMS.
Personaliseren
Wanneer je een complete order behandeld, kun je de order desgewenst personaliseren. Dan bedoelen we niet met een give-away uit het assortiment, want die kun je gewoon als orderregel meesturen, maar bijvoorbeeld een handgeschreven briefje die je bij een order kunt voegen. Wanneer je toch zou uitbesteden, dan is een mooi alternatief om een handgeschreven briefkaartje te versturen, als je graag een handgeschreven persoonlijke noot toevoegt.
Advies
Wil je advies over hoe jij je logistiek het beste kunt inregelen? Stuur ons dan jouw logistieke vraag!