Onze chauffeurs maken ons bedrijf. Daarom zetten we ze graag in het zonnetje. Maak kennis met Hans Pijnacker (59 jaar). Hij werkt inmiddels vijf jaar voor ons en vertelt over zijn werk bij Windhorst.
Loopbaan
Hans begon zijn carrière als 17-jarige in de horeca. Daarna werkte hij als privéchauffeur, maar door de crisis in 2008 maakte hij de overstap naar de functie van vrachtwagenchauffeur. Inmiddels werkt Hans al elf jaar in de logistiek. “Ik reed drie jaar op een vrachtwagen op Schiphol, daarna werkte ik nog voor wat andere bedrijven. Via-via kwam ik bij Windhorst terecht. Ik heb met een aantal mensen gesproken over de sfeer en cultuur bij het bedrijf en dat leek mij wel wat. Ik trok de stoute schoenen aan en nam contact op met Arjan. En daar heb ik nog geen dag spijt van gehad,” lacht Hans.
Opleidingen
Naast het grote rijbewijs dat Hans heeft, heeft hij een verschillende certificaten behaald. “Soms moet je wel eens iets laden met een heftruck of een reachtruck. Daar had ik een heftruckcertificaat voor nodig. Op die manier ben ik ook verzekerd, mocht er iets gebeuren. Datzelfde geldt voor het ADR-vakbekwaamheidscertificaat, waarmee ik met gevaarlijke stoffen mag rijden. Dat maakt het inplannen ook wat makkelijker, omdat meerdere chauffeurs met de gevaarlijke stoffen kunnen en mogen rijden. En eens per vijf jaar moet je als chauffeur de Code-95-nascholing doen,” legt Hans uit. “Die uren kun je afstrepen om je certificaat te halen.”
Werken voor Windhorst
Dankzij Hans zijn ervaring in de horeca, weet hij hoe hij klantvriendelijk moet zijn: “Achter de bar moet je ook klantvriendelijk zijn, en dat zit echt wel een beetje in mij vastgeroest. Zo behandel ik de klanten dus ook als ik op de vrachtwagen rijd. Je bent uiteindelijk toch het visitekaartje van het bedrijf.”
Collegiaal
Onderling hebben de chauffeurs veel contact, vertelt Hans. “Moet er iemand naar een – voor hem – nieuwe klant, terwijl een collega er al eerder is geweest, dan sturen we een appje in de chauffeursapp. Dan is het: jongens, wie is er daar geweest? Van welke kant moet ik komen aanrijden? Zijn er bijzonderheden?
Zo af en toe moeten we ook de auto’s laden. Als we met zijn drieën of met zijn vieren tegelijkertijd aan het laden zijn, dan gaat er niet eentje eerder weg voordat iedereen klaar is. Dan gaan we tegelijk naar huis. We laten elkaar niet door het ijs zakken.”
Uniek
Hans vindt het voor zichzelf uniek dat hij al vijf jaar bij dezelfde werkgever werkt. “Als een bedrijf mij niet goed behandelt, staat het me al gauw niet aan. Dat gevoel heb ik hier dus helemaal niet. En dat zie ik ook bij mijn collega’s. Pasgeleden gingen een paar collega’s met pensioen. Sommigen werkten hier al 35 jaar. Dat zegt veel over de sfeer en de cultuur in het bedrijf. We gaan normaal met elkaar om, en als je iets op je hart hebt kun je dat gewoon bespreken. Problemen zijn er hier om opgelost te worden, en daar houd ik van.”