De Europese Unie verplicht rederijen, dus ook veerbootmaatschappijen, per 1 januari 2024 om te gaan betalen voor CO2-uitstoot. Met ‘CO2-emissiehandel’ (ETS) verwacht de EU een goed instrument in handen te hebben om kosteneffectief de uitstoot van CO2 te verminderen.
Vervoer naar Engeland en Ierland duurder
De rederijen hebben reeds aangekondigd deze extra kosten in de vorm van een toeslag in rekening te brengen. De hoogte van deze toeslag is momenteel nog niet bekend bij zowel de EU als de vervoerders. Men verwacht wel dat hier tijdig meer duidelijkheid over komt. Windhorst is genoodzaakt om straks deze toeslag door te berekenen.
Zodra er een duidelijk beeld is van de kosten die aan ons zullen worden belast zullen wij u hier verder over berichten en zullen deze kosten gespecificeerd op de rekening voor het transport komen te staan. De verwachting is dat dit een wisselend percentage zal worden, wat maandelijks wordt aangepast net zoals we nu al doen met de diesel- en laagzwaveltoeslag.
Emissievrij
De EU heeft als doel gesteld aan de sector om per 2050 emissie vrij te zijn. De emissiehandel wordt gezien als een goede manier om daar naartoe te bewegen en geleidelijk aan af te stappen van de diesel-verbrandingsmotoren. Welke technologie zal worden ingezet is momenteel nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over waterstof-motoren, of het afvangen en opslaan van de C02. Met schepen die soms wel 30 jaar meegaan, zorgt het in ieder geval voor flink wat hoofdbrekens in de sector.
Vragen
Heeft u naar aanleiding van dit blog vragen? Neem gerust contact met ons op!