Sinds 30 april 2024 is het Verenigd Koninkrijk begonnen met Border Control Point (BCP) inspecties van binnenkomende dierlijke producten, planten en plantaardige producten met een medium- en/of hoog risico uit de EU. Deze BCP’s bevinden zich bij “points of entry”: de haventerminals en de Eurotunnel.
Impact van Brexit-inspecties op logistieke operaties
Een groot deel van de goederen die wij als Windhorst vervoeren – denk aan bomen, bloembollen en planten – zijn onderworpen aan deze inspectieplicht. De nieuwe inspectieprocedures zorgen voor een verandering in de logistieke processen, maar ook voor additionele kosten die deze inspecties met zich meebrengen. De kosten voor een inspectie kunnen variëren tussen £300 en £800 voor een trailer “turnout”. Daarnaast vertragen de inspecties het logistieke proces en dit kan leiden tot hogere kosten. Soms is de vertraging beperkt en verloopt de inspectie vlot, andere keren ontstaan er lange wachttijden. Het aantal inspecties is nog beperkt, maar naar verwachting zal de frequentie hiervan toenemen, zeker voor de high-risk goederen.
BCP-keuringsresultaten
Bij inspectie van een vracht op een BCP, zijn er verschillende uitkomsten mogelijk. Zo kan de inspectie zonder afwijkingen worden afgerond, waarna de vracht direct wordt vrijgegeven. Er kan ook een vermoeden zijn op afwijking(en), waarbij een deel of de gehele vracht wordt geblokkeerd. Bij een gedeeltelijke afkeur is het in sommige gevallen mogelijk het betreffende artikel/product uit de zending te verwijderen, waarna de rest wordt vrijgegeven. De afgekeurde producten blijven op het BCP voor verder onderzoek. Dit verdere onderzoek omvat vaak lab-werk en duurt meerdere dagen tot enkele weken. Op basis van de resultaten worden de goederen alsnog afgekeurd of goedgekeurd. Bij goedkeuring, mogen de goederen alsnog verder worden getransporteerd het Verenigd Koninkrijk in.
Risico’s en gevolgen
Het keuren op BCP’s brengt verschillende nieuwe risico’s met zich mee. Eerder noemde we al de extra kosten van de inspecties en (mogelijke) extra kosten als gevolg van vertraging. Maar er zijn ook nog andere risico’s en mogelijke indirecte kosten. Zo kan er schade ontstaan door het (verkeerd) lossen en laden op het BCP, maar ook schade aan de kwaliteit van het product als gevolg van de vertraging of blokkade bij het BCP.
In de basis is er bij schade als (indirect) gevolg van inspecties geen aansprakelijkheid mogelijk. Het BCP kan niet worden aangesproken en voor de overige partijen geldt een situatie van overmacht. Er is niemand aan te wijzen dat er iets fout is gedaan, er is dus niemand aan te spreken op de schade.
Er zijn ook gevallen mogelijk waarbij er wel een fout is gemaakt door bijvoorbeeld de afzender, met een blokkade bij een terminal of BCP als gevolg. Denk bijvoorbeeld aan het fytosanitair certificaat dat niet klopt, de kwaliteit van de goederen die niet goed is, of een niet juiste afhandeling van douaneformaliteiten.
Dit kan resulteren in een (deel van een) trailer die niet wordt vrijgegeven. Door de blokkade en de duur hiervan, kan er dus schade ontstaan aan de kwaliteit van de goederen in de trailer. In het geval van een Full Truck Load (FTL) voor één vrachtbetaler is deze situatie misschien niet zo complex, maar in het geval van een groupage trailer komt er wel meer complexiteit bij kijken.
Als andere zendingen in de groupage vracht schade oplopen als gevolg van een (verwijtbaar) foute handeling, bestaat de kans dat de vrachtbetaler waarbij deze foute handeling hoort aansprakelijk wordt gesteld voor de schade van de gehele vracht. Deze partij is dan mogelijk aansprakelijk voor de schade van de andere zendingen in de groupagetrailer. Er is namelijk geen sprake meer van een overmacht situatie, maar van een foute handeling met gevolgen.
Maatregelen
Het zijn scenario’s die gelukkig zelden voorkomen, maar het is wel goed om je bewust te zijn van deze mogelijke risico’s.
Bij alle risico’s, is het belangrijk om te kijken naar de kans en de impact. Op basis hiervan kun je kiezen om maatregelen te nemen of juist het risico te accepteren. Je zou met je/een verzekeraar het risico kunnen bespreken en kijken of er mogelijkheden zijn om het risico te beperken.
Meer weten?
Heeft u vragen over hoe deze wijzigingen uw organisatie kunnen beïnvloeden, of heeft u andere vragen? Neem gerust contact met ons op.