Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft eerder dit jaar aangegeven dat ze een kilometerheffing wil gaan invoeren voor vrachtauto’s en wel per 2023.
Een meerderheid van de Tweede Kamer is echter voor het eerder invoeren dan gepland. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is eveneens voor het versneld invoeren.
Opbrengsten
Met de opbrengsten van de kilometerheffing wil men de verduurzaming van het goederenvervoer gaan financieren. Dit levert dan naar verwachting een voordeel op ten opzichte van andere landen, waardoor producenten en leveranciers eerder voor het Nederlandse wegtransport zouden kiezen. Een ‘Unique Selling Point’ dus. Het versterkt onze positie als gateway van Europa en het is uiteraard beter voor het milieu. TLN heeft echter gewaarschuwd dat de kilometerheffing alleen een lastenverzwaring is voor de transportsector. Hierdoor kunnen transportkosten in de toekomst mogelijk hoger uitvallen.
Wanneer?
De minister heeft nog niet aangegeven of het de adviezen van de kamer overneemt, en of er inderdaad een versnelde invoering komt.