Heeft u een handels- of productiebedrijf dat een mooie groei doormaakt? Dat is geweldig! Groeit uw logistiek ook mee qua professionaliteit? Wanneer u denkt dat er op dit moment wel verbeteringen in de logistiek zijn aan te brengen, lees dan dit artikel met nuttige tips.
Uw leest
Een groeiend bedrijf is zeer waarschijnlijk groot geworden door een uitstekende aanpakkersmentaliteit. Logistiek, voorraad, vervoer, het hoort er allemaal bij. Wanneer logistiek echter teveel vraagt van uw organisatie, dan moet u zich afvragen: wat is mijn échte core business.
Bent u een handelsbedrijf, richt u dan op uw handelsactiviteiten. Bent u een productiebedrijf, richt u dan op het produceren. Schoenmaker, blijf bij uw leest.
Wanneer u uw aandacht richt op de kernkwaliteiten van het bedrijf, dan zijn uw groei- en overlevingskansen namelijk het grootst. Uitbesteden van bepaalde onderdelen van uw logistieke proces, ligt voor de hand. Het maakt hierbij niet uit of u transporteert naar de UK, Duitsland of naar welk ander land. Maar hoe bepaalt u of dat nu al nodig of zinvol is?
Kosten besparen
Een goede manier om te bepalen of uw logistiek efficiënter en soepeler kan, is om te kijken naar de kosten. Kostenbesparingen worden namelijk dikwijls in efficiëntie gevonden. Wilt u dus weten of u kosten kunt besparen én of er verbeteringen zijn aan te brengen in uw logistieke proces, schakel dan een externe logistieke partij in die met u mee kan denken én rekenen. Windhorst doet dit uiteraard graag voor u.
Een klein voorbeeld: Wanneer u zelf een auto heeft, en u moet leveren op een paar adressen in Nederland, dan bent u al snel uren onderweg. Ook is brandstof kostbaar en heeft u uiteraard te maken met personeels- en autokosten. Dit terwijl uitbesteden u slechts slechts tientjes kost.
Hogere klanttevredenheid
Een andere manier om te kijken of uw logistiek naar een hoger plan kan, is om te kijken naar uw klanten. Merkt u wel eens dat u niet aan de wensen of eisen qua levering kunt voldoen? Stel dat uw klant een levering wil om 08:00 ‘s ochtends, maar u kunt door logistieke overbelasting pas om 17:00u leveren, dan heeft dit consequenties voor klanttevredenheid. In zijn algemeenheid kunt u het vervoeren/ bezorgen beter uitbesteden wanneer u te maken heeft met wensen en eisen die u niet makkelijk zelf kunt waarmaken.
Voor ons is het bijvoorbeeld geen grote uitdaging om op verschillende plaatsen in Nederland in het zelfde tijdsslot voor u goederen te leveren.
Klachten
Krijgt u de laatste tijd wel eens klachten over leveringen die niet op tijd waren? Dit is namelijk een goede indicatie voor ruimte voor verbetering in uw logistieke proces. Misschien een open deur, maar we wilden hem u toch niet onthouden.
Wat uitbesteden?
U kunt ieder onderdeel van uw logistieke proces, van de gehele supply chain, uitbesteden. Windhorst kan voor u de processen uit handen nemen vanaf een bepaalde order. Deze orderinformatie kan via EDI bij ons worden aangeleverd, via een order portal, via e-mail, fax of zelfs telefoon. Ofschoon we een groot voorstander zijn van efficiëntie, is nagenoeg iedere manier goed. Wat kunnen we zoal uit handen nemen?
- Warehousing
- Fulfilment
- Order picking
- Rittenplanning
- Transport & levering
Wel of niet uitbesteden?
Wanneer u bovenstaande leest en u bent van mening dat er ruimte voor verbetering is, dan is het verstandig om contact met ons op te nemen. Wij denken en rekenen graag met u mee om te zien of uitbesteden in deze fase van uw bedrijf al verstandig is. En als dat niet zo is, geen probleem; reden te meer om te focussen op groei.
En als het wel zo is? Dan kunnen we u ongetwijfeld helpen. Want dat is wat wij doen.