De EU heeft het Verenigd Koninkrijk uitstel gegeven tot 31 oktober 2019 om te komen met een nieuw voorstel om het vertrek van het VK uit de EU te regelen.
Het is hiermee nog niet duidelijk of er een harde Brexit komt, of niet. Komt er een douane-unie, en zo ja, welk model? Het is duidelijk wanneer het een harde Brexit wordt. In dat geval zal het zaken doen met het VK veranderen.
Laat export / import met het VK doorlopen
Wilt u straks niet voor grote onaangename verrassingen staan, en uw handel met het VK voortzetten? Neem dan onze praktische tips ter harte:
Boekingen:
Bij transport naar de UK zullen veel meer gegevens aangeleverd moeten worden aan ons dan u tot nu toe gewend was.
Wij kunnen de uitvoeraangifte bij de douane voor u verzorgen. Uiteraard kunt u dit ook zelf doen als u daar de benodigde programmatuur en vergunningen voor heeft, of door een derde partij laten doen.
In alle gevallen hebben wij deze uitvoeraangifte nodig inclusief het zogenaamde MRN-nummer omdat wij, van elke zending die wij in een trailer laden en aan willen leveren op een ferry terminal, van te voren deze documenten moeten uploaden in hun systeem. Geen uitvoerdocument betekent geen toegang tot de ferry terminal. Bij een groupage trailer met meerdere zendingen kan dit dus betekenen dat als er voor 1 zending niet het juiste document is, de hele trailer toegang tot de terminal zal worden geweigerd.
Wanneer u besluit de uitvoeraangifte door ons te laten verrichten hebben wij van u nodig een ‘machtiging directe vertegenwoordiging’ alsmede een kopie van een recent uittreksel Kamer van Koophandel. De douane eist dit als wij voor u de uitvoeraangifte verzorgen. Als u een verzoek stuurt aan p.smit@windhorst.nl sturen wij u deze machtiging toe.
Om te kunnen identificeren welke zending van u is zal deze duidelijk voorzien moeten worden van een label. Nu ontbreekt dat soms en krijgen wij pallets en CC-trolleys binnen zonder identificatie.
Dit zal dus in de toekomst niet meer mogelijk zijn en zal door zowel de Nederlandse als Engelse douane als eis gesteld worden om zendingen snel te kunnen inspecteren.
Op dit label zullen de volgende gegevens vermeld moeten worden.
- Gegevens afzender
- Gegevens ontvanger
De huidige boekingswijze is dag A boeken, dag B laden en uiterlijk dag D lossen. Om alle documentatie op tijd af te kunnen handelen zullen wij op dag A uiterlijk 15.00 uur de volledige factuur van u moeten ontvangen om de uitvoeraangifte voor te kunnen bereiden, uiteraard hoe eerder hoe liever. Zoals bekend heeft iedere exporteur een EORI nodig voor de douane en dit nummer hebben wij van u nodig om de aangifte
Daarnaast een factuur die de volgende gegevens moet bevatten:
- uw NAW gegevens inclusief EORI en BTW nummer
- Ontvanger inclusief EORI en BTW nummer
- Goederen omschrijving
- Douane HS code
- Bruto en nettogewicht per product
- Douane waarde per HS code
- aantal colli en soort, pallets, cc’s, cartons enz., stukstal
- factuurdatum
- Incoterms
Indien er voor uw zendingen ook nog andere documenten nodig zijn zoals veterinair, fytosanitair, of andere exportcertificaten dan hebben wij deze uiteraard ook nodig.
Bij een harde Brexit zullen alle goederen moeten worden ingeklaard, de ontvangers zullen dit moeten verzorgen. Er bestaat een mogelijkheid om je te registreren voor een vereenvoudigde inklaringsprocedure waarbij je dan achteraf de aangifte kunt doen en eventuele invoerrechten afdragen. Zorg dat uw klanten dit doen om vertragingen in de ferryhavens te voorkomen. Informatie hierover is te vinden op:
www.gov.uk/guidance/register-for-simplified-import-procedures-if-the-uk-leaves-the-eu-without-a-deal.
Houten verpakkingen
Na een harde Brexit zal er streng gecontroleerd gaan worden op verpakkingshout van kisten en pallets. Deze zullen een ISPM 15 keurmerk moeten hebben. Met dit keurmerk wordt er aangegeven dat het hout behandeld is. Zowel bij import en export zal er dus op alle kisten en pallets het ISPM 15 keurmerk moeten staan. Meer informatie hierover is te vinden op: www.smhv.nl/ispm-15-merkteken.
Import
Bij export uit het VK naar Nederland zal er een uitvoeraangifte moeten worden opgemaakt. De afzender zal hier voor moeten zorgen en deze tezamen met de factuur met alle gegevens zoals eerder genoemd aan ons moeten mailen. Pas hierna kunnen wij de boeking maken en de afhaling regelen. Bij aankomst in Nederland zullen de goederen moeten worden ingeklaard alvorens ze kunnen worden afgeleverd. Deze inklaring kunnen wij ook voor u verzorgen. Ook hier hebben we de machtiging directe vertegenwoordiging alsmede een recente kopie uittreksel KvK voor nodig zoals eerder genoemd. Wilt u hier gebruik van maken mail dan aan p.smit@windhorst.nl en wij sturen u deze toe.
Tarieven
In het geval van een harde Brexit zullen er voor de exporteur kosten ontstaan voor de uitvoeraangifte, eventuele certificaten, hoe gaat de inklaring gebeuren? Omdat er nog teveel onduidelijkheden zijn en er per dag andere berichten doorkomen is het voor ons in dit stadium onmogelijk hier al een idee van te geven. Er zullen door ons veel extra werkzaamheden moeten worden verricht zoals aanmeldingen van alle documentatie bij de ferry’s en wellicht ook bij de Engelse douane als er geen link wordt gemaakt met het Portbase systeem. Gaan controles in de ferry havens vertragingen opleveren of kan de trailer gewoon doorlopen? Niemand kan hier nog duidelijkheid over geven. Zodra we hier meer duidelijkheid over hebben zullen wij u hier van op de hoogte stellen.
Disclaimer
Alle informatie genoemd in deze brief is op basis van gegevens die tot nu toe bij ons bekend zijn.
Aangezien er nog niets officieel is vastgesteld kunnen hier geen rechten aan worden ontleend.
Wij hopen u met deze informatie weer verder geholpen te hebben.
Mocht u nog vragen hebben over de Brexit stuur een mail aan p.smit@windhorst.nl en we gaan proberen u verder te helpen.