Voor goederen die per 1 januari naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept en vanuit de haven direct verder moeten worden vervoerd, geldt dat deze voorzien moeten zijn van een referentiecode. Vanaf dezelfde datum gelden er tevens volledige controles. Een lading zonder referentiecode, wordt vastgehouden of zelfs teruggestuurd.
Einde van uitstelregeling
De nieuwe regels hebben te maken met het beëindigen met soepele regels ten aanzien van invoeraangifte. Tot dusver was het onder voorwaarden mogelijk om hiervoor uitstel te krijgen. Dit vervalt dus nu per 1-1-2022.
Hoe werkt het? Twee modellen.
Er zijn na 1 januari twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid lijkt enigszins op het systeem dat we nu hanteren. Deze heet de ‘Temporary Storage’ methode. Dit houdt eigenlijk in dat de goederen worden verscheept om – in principe – tijdelijk te worden opgeslagen. Als Windhorst zullen wij met onze inklaringsagenten hard werken om op het moment dat de goederen op de boot zijn, de inklaring, inclusief de referentiecode, te verzorgen. Het resultaat is dat de goederen dan alsnog bijna direct uit de haven mogen vertrekken.
Het is echter nu ook mogelijk om vooraf de inklaring te regelen, inclusief de referentiecode. Dit heet het pre-lodgement model. Het inklaren moet dan gebeuren voordat de trailer op de boot naar het VK gaat. De code wordt namelijk gekoppeld aan de trailer. Het voordeel is dan wel dat de trailer bij aankomst direct verder kan. De lading moet dan nog wel worden geïnspecteerd, maar dit kan bij een Inland Border Facility (IBF).
Bij het pre-lodgement model koppelt de vervoerder in een systeem de gedane aangifte aan zijn trailer. Hiervoor worden de reeds bekende MRN’s gebruikt (Movement Reference Numbers).
In het systeem van de Britse overheid, de Goods Vehicle Movement Service (GVMS), wordt vervolgens een code voor de lading gegenereerd. Deze heet de Goods Movement Reference (GMR). Wij geven deze GMR in onze boeking mee aan de ferryoperator.
Bij aankomst in de Nederlandse haven checkt de ferryterminal al op de aanwezigheid van deze GMR. Na de overtocht kunnen de goederen in de Britse haven direct door.
Welk model wordt gebruikt?
Welk model gebruikt moet of kan worden, is afhankelijk van het soort goederen. Bij goederen die gekeurd moeten worden, is het niet handig om vooraf een GMR te regelen. Dit zou per saldo een extra vervoersdag kunnen opleveren, en dit is niet wenselijk bij veel levende goederen zoals planten, bollen, bloemen etc. Vooralsnog ondersteunen alle Ferry maatschappijen de twee modellen en zo ook de Britse havens.
Welk model gebruikt Windhorst?
Wij zullen vooralsnog inzetten op het ‘temporary storage’ model, gecombineerd met een razendsnelle inklaring. Dit vergemakkelijkt het transport vooraf, en zonder tegenslagen gaan de goederen heel vlot de haven uit.